Handlekurv


Handlekurven er tom

Vi anbefaler


0,-

0

Velg riktig havkajakk!

13.04.2022

Velg riktig Havkajakk!

Det er vår og kajakktid! Nå er tida kommet der de fleste begynner å kjenne en dragning mot naturen, og kanskje spesielt det våte element. Vi som padler, vet at det ikke er noen ting som slår det å komme seg ut på vannet, og ta plass på første rad når naturens teater inviterer oss til vårstykket sitt.

Kajakkvalg kan for mange virke skremmende og svært omfattende, men det trenger det ikke være. Vi ønsker derfor å skrive noen linjer om hvordan du går frem for å sikre at du får en kajakk som passer bruken din.

Materialvalg

Noe av det første man må ta stilling til, er hva slags materiale man ønsker. Plast (polyetylen) kan være fint og robust, men kompositt (glassfiber, kevlar, karbon) er de konstruksjonene som ofte gir best egenskaper, og som også er mye lettere enn plastkajakker. I butikken her møter vi mange som er overbevist over at de er nødt til å ha plastkajakker, for de mener selv de har en spesielt tøff bruk. «Kajakken må tåle å slepes til vannet» får vi ofte høre. Men det mange glemmer helt å tenke på, er at mange av de skadene en utsetter en plastkajakk for, aldri ville ha skjedd dersom man hadde en lettere kajakk. Hvorfor skal man slepe kajakken til vannet, når den er lett nok til at du nesten kan bære den i klypa? Glassfiberkajakker tåler også langt mer enn mange gir dem ære for, og spesielt når vi snakker om produsenter som Stellar og P&H, som lager kajakker til alt fra rolige rundturer til tøff bruk i brottsjø. Ikke misforstå, det er helt fint å padle plastkajakker. Plastkajakk kan være et supert alternativ på hytta, og om du driver med brottpadling rundt skjær og holmer, er plast det eneste rette. Men for alle som først og fremst padler med vann under skroget, som ikke finner stor glede i gjenntatte harde grunnstøt, og som ikke bruker kajakken som akebrett på steiner, så er faktisk kompositt det aller beste alternativet. En god glassfiberkajakk er lett nok til at hvem som helst får den på taket på bilen, samtidig som den er stivere i skroget enn plast. Stivere skrog gjør kajakken mer energieffektiv, altså kommer du lenger med mindre innsats. Riper får du i både kompositt og plast, og du kan fint sjøsette begge alternativer både fra brygge og strand uten å være superforsiktig. Skulle uhellet være ute, og du får en skade i kajakken, er det også lettere å fikse den i en glassfiberkajakk enn en plastkajakk.

Vi i padlespesialisten foretrekker ikke det ene over det andre, for alt har sin plass. Vi padler både plast og kompositt, og anbefaler deg å ta en grundig behovsanalyse før du avskriver det ene eller andre alternativet. Men vi vil råde deg til å kjøpe en god kajakk når du først skal kjøpe. Gode kajakker er mer holdbare enn de mer økonomiske modellene. De er lettere å få deler til, og de blir derfor langt mer miljøvennlige. En kajakk av høy kvalitet vil også dra opp prisen litt, og om prisen er et tema, kan det lønne seg å ta det med i beregningen når man velger material. Det er nå slik at en plastkajakk koster mindre enn en komposittkajakk. Du kan få en svært god plastkajakk for mellom 17 og 25.000, de beste modellene på markedet ligger innenfor dette området. Kompositt av kvalitet vil ofte starte på rundt 30.000,-. Så vårt råd er å heller kjøpe en topp plastkajakk enn en billig komposittkajakk. Da har du kajakken mye lengre, og den holder bruktverdien sin bedre.

 

Padlervekt

Når man har bestemt seg for materiale, er veien videre mer oversiktlig. Nå skal du finne kajakken som passer nettopp deg og din bruk innenfor de rammene du har satt. Noe av det første du skal forsikre deg om, er at kajakken passer vekta di. Dette er ekstremt viktig for å få mest mulig stabilitet og padleegenskaper. Optimalt sett, velger du en kajakk der du ligger midt i vektspekteret kajakken er laget for, men innenfor spekteret vil være godt nok så lenge du sitter godt, og har kapasitet til litt ekstra bagasje.

 

Ror eller senkekjøl?

Her er det ingen faste regler, men siden skroget på en rorkajakk ofte er svært forskjellig fra skroget på en senkekjølskajakk, lar vi bruken bestemme hvilket skrog som er rett. Om du skal padle tur innimellom, og stort sett under normalt rolige værforhold, anbefaler vi ofte ror. Det er lettere å lære, og du kan selv uten erfaring enkelt håndtere skrå vind og bølger. På en kajakk som er bygget fra bunnen av for å padles med ror, vil også ofte skroget gli lettere i vannet, og tillate deg høyere fart enn et skrog som er laget for senkekjøl. Grunnen til dette, er at for at en kajakk skal fungere skikkelig med senkekjøl, må den ha en viss grad av knekkspant, altså en vinkel i sida på skroget, som tillater kajakken å styre med denne kanten. Med denne ekstra vinkelen, får du større overflate, og mer friksjon enn med et skrog som er laget for ror.

Skal du derimot ut i mer ruskevær, og du har lyst til å lære deg mere teknikk innen havpadling og kanskje til og med prøve deg under litt krevende bølgeforhold, så anbefaler vi en senkekjølskajakk. Med senkekjøl styres kajakken først og fremst med åre, og ved å bruke kantene i skroget til å svinge. Dette er den mest grunnleggende måten å padle på, og under tøffe forhold er det også den sikreste.

Et supert alternativ er noe P&H har utviklet, som heter Skudder. Det er en senkekjøl, men når du senker den helt ned, vil den kunne styres nesten som et ror. Fullgod senkekjøl, med rorfunksjon om du trenger det.

 

Kajakk etter bruksområde

Dags- og helgeturer innaskjærs i godt vær

Til denne bruken vil de aller fleste ha glede av en komposittkajakk, som er svært lett å håndtere, men plast fungerer selvsagt også like godt. Du kan gjerne ha en relativt kort modell mellom 4 og 5m, og mange vil foretrekke en kajakk med ror til denne bruken. Våre mest populære modeller i denne sjangeren:

 

 

 

 

 

 

Havpadling under varierende forhold

Om du vil ha muligheten til å utfordre forholdene litt mer, med padling utaskjærs, større krysninger og padling under krevende vær- og bølgeforhold, krever det litt mer av kajakken. Vi ser gjerne etter en modell med litt mere spring i kjølen, altså at kjølen buer litt mer, sånn at nesa på kajakken ikke dykker inn i bølgene, men rir fint oppå. I tillegg vil det ofte brukes kajakker med senkekjøl (skeg) eller skudder.

Populære eksempel:

 

Havkajakk som også kan brukes til lengre turer med flere overnatninger

Dersom du har friluft i blodet, og trives på tur med telt og sovepose, er det viktig å ta høyde for dette når du velger kajakk! En langtur-kajakk kan like gjerne brukes på en times tur fra brygga hjemme, men en dagsturkajakk kan ikke brukes på ekspedisjon. Det vi leter etter, er en kajakk med behagelig sete, der du kan sitte helt avslappet i timer og dager. Den er relativt lang, for å gi god fart og retningsstabilitet, og den har god lagringsplass. Lagringsplassen er gjerne fordelt over flere rom med egne skott imellom. Den kan like gjerne ha ror som senkekjøl, se det litt an i forhold til de andre bruksområdene vi har nevnt for å avgjøre hva som er rett for deg. Padler du på innlandsvann, eller under rolige forhold på sjøen, er ror et bra valg.

Kundenes favoritter:

 

Bølgelek, surfing og brottpadling

Det er på moten å tøffe seg litt mot naturkreftene. Det kan være en veldig artig, og våt opplevelse. Bruken krever kajakker som ikke er alt for lange, og som har betydelig spring (rocker) i kjølen. Plastkajakk er mest brukt, men om ikke du har planer om mye kontakt med stein, finnes det også glassfibermodeller til denne bruken.

Supre kajakker til bølgelek:

Raske havkajakker til trening

Om mosjon er målet, eller kanskje du bare skal langt, og ønsker en litt raskere kajakk, er det definitivt ror-modeller som er det beste. Både Stellar og P&H har kajakker nettopp til dette bruket.

 

Om du fremdeles skulle være i tvil etter å ha lest dette, anbefaler vi at du ringer oss, eller skriver en e-post der du forklarer dine behov. Så skal vi bruke vår kompetanse til å finne den beste kajakken for deg! Du er selvsagt også hjertelig velkommen innom butikken vår når som helst.

Les mer...

Gjør kajakken klar for sesongen!

17.03.2022

Få kajakken og kanoen klar for sesongen!

Kveldene blir lengre, Isen begynner å slippe taket og kvikksølvet vil over den neste tida begynne å krype oppover gradestokken i takt med at sommerfuglene i mang en padlermage begynner å røre på seg. Jadda, det er vår! Nå er det den perfekte tida for litt kajakkvedlikehold. Mange får litt hetta av tanken, men det er det ingen grunn til! Vi går igjennom alle de viktige punktene du må sjekke.

 

Start gjerne med å gi kajakken en grundig vask! Inn- og utvendig.

Til å begynne med, skal vi lete etter åpenbare skader og feil. Start med å legge kajakken i kajakkrybbe/gulvstativ med litt god høyde! Slik unngår du å starte sesongen med prolaps i korsryggen. Sjekk kajakkens underside, legg hodet ned mot skroget, og se imot en lyskilde. Du leter etter forhøyninger og deformeringer. Sjekk så etter mindre sprekker i plast eller gelcoat. Gjør det samme på oversiden, sjekk nøye lukekanter, og cockpitkanten. Her kan det fort dukke opp sprekker og skader under bruk, transport og lagring. Dersom du finner skader, vil fremgangsmåte avhenge av hva slags materiale kajakken er laget av. Vi forholder oss til plast og kompositt (glassfiber, karbonfiber osv) som er de vanligste materialene i kajakk i dag.

Plast

Her ser vi først og fremst etter bulker og deformeringer. Disse kan lett repareres! Vær forsiktig, bruk varmepistol eller hårføner, og varm opp området rundt skaden. Når du har fått varmet opp, kan du sette inn en trebit eller annet som kan skape spenn innvendig i skroget, og dytte ut bulken fra innsiden. La det hele kjøles rolig ned før du flytter på det. Om du har små sprekker eller hull i en plastkajakk, kan disse også repareres i en del tilfeller. Da må de sveises, ved bruk av plast som smeltes inn og sveiser skaden. Vi selger små plastbiter fra P&H som kan brukes til sveising! Sveising av plast brukes også dersom du trenger å flytte en skrue eller tette et skruehull.

Kompositt

På kompositt er det mindre bulker, da materialet gjerne er stivere enn plast. Skader på en komposittkajakk vil ofte dreie seg om skader på gelcoat, eller sprekker i materialet under. Gelcoatskader er enkle å reparere, og utover det å påføre gelcoat vil det også dreie seg om pussing og polering etterpå. Overfladiske riper kan fint poleres vekk med båtpolish av ulik grovhet. Ved dypere skader, må man bruke epoxy, og kanskje til og med litt glassfiber eller karbonfiber. Reparasjonsmetode vil avhenge litt av konstruksjonen, men de fleste typer skader lar seg enkelt reparere hjemme. Sørg for å ha et sted med god ventilasjon der du kan oppnå god romtemperatur, for å sikre god tørking av gelcoat og epoxy. Gelcoat, epoxy og fibermatter får du hos båtforhandlere, eller rett og slett på Biltema. Om du ikke tør å reparere selv, kan du ta kontakt med oss, eller spørre en erfaren venn til råds 😊

 

Når du har sjekket over kajakkens grove trekk og forsikret deg om at alt er fint, er det tid for å gå videre til utrustning. Start med å sjekke ror eller senkekjøl, med alle relaterte funksjoner. Sjekk heving og senking, og sjekk om det er noen tråhet noen veg i systemet. Smør bevegelige deler! Skinnene som fotstøtte/pedal justeres på må renses for sand, og smøres med silikon. Dette kan også gjentas flere ganger gjennom sesongen. Sjekk rorliner/tau til senkekjøl, og forsikre deg om at det ikke er flisete. Sjekk om det er vann i sl