Rask levering!
Til kassen
Totalt: 0

Meny

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-
Rask levering! | Fri frakt over 2000,- (Gjelder ikke spesialgods som årer, kano, kajakk og SUP)

Gjør kajakken klar for sesongen!

Få kajakken og kanoen klar for sesongen!

Kveldene blir lengre, Isen begynner å slippe taket og kvikksølvet vil over den neste tida begynne å krype oppover gradestokken i takt med at sommerfuglene i mang en padlermage begynner å røre på seg. Jadda, det er vår! Nå er det den perfekte tida for litt kajakkvedlikehold. Mange får litt hetta av tanken, men det er det ingen grunn til! Vi går igjennom alle de viktige punktene du må sjekke.

 

Start gjerne med å gi kajakken en grundig vask! Inn- og utvendig.

Til å begynne med, skal vi lete etter åpenbare skader og feil. Start med å legge kajakken i kajakkrybbe/gulvstativ med litt god høyde! Slik unngår du å starte sesongen med prolaps i korsryggen. Sjekk kajakkens underside, legg hodet ned mot skroget, og se imot en lyskilde. Du leter etter forhøyninger og deformeringer. Sjekk så etter mindre sprekker i plast eller gelcoat. Gjør det samme på oversiden, sjekk nøye lukekanter, og cockpitkanten. Her kan det fort dukke opp sprekker og skader under bruk, transport og lagring. Dersom du finner skader, vil fremgangsmåte avhenge av hva slags materiale kajakken er laget av. Vi forholder oss til plast og kompositt (glassfiber, karbonfiber osv) som er de vanligste materialene i kajakk i dag.

Plast

Her ser vi først og fremst etter bulker og deformeringer. Disse kan lett repareres! Vær forsiktig, bruk varmepistol eller hårføner, og varm opp området rundt skaden. Når du har fått varmet opp, kan du sette inn en trebit eller annet som kan skape spenn innvendig i skroget, og dytte ut bulken fra innsiden. La det hele kjøles rolig ned før du flytter på det. Om du har små sprekker eller hull i en plastkajakk, kan disse også repareres i en del tilfeller. Da må de sveises, ved bruk av plast som smeltes inn og sveiser skaden. Vi selger små plastbiter fra P&H som kan brukes til sveising! Sveising av plast brukes også dersom du trenger å flytte en skrue eller tette et skruehull.

Kompositt

På kompositt er det mindre bulker, da materialet gjerne er stivere enn plast. Skader på en komposittkajakk vil ofte dreie seg om skader på gelcoat, eller sprekker i materialet under. Gelcoatskader er enkle å reparere, og utover det å påføre gelcoat vil det også dreie seg om pussing og polering etterpå. Overfladiske riper kan fint poleres vekk med båtpolish av ulik grovhet. Ved dypere skader, må man bruke epoxy, og kanskje til og med litt glassfiber eller karbonfiber. Reparasjonsmetode vil avhenge litt av konstruksjonen, men de fleste typer skader lar seg enkelt reparere hjemme. Sørg for å ha et sted med god ventilasjon der du kan oppnå god romtemperatur, for å sikre god tørking av gelcoat og epoxy. Gelcoat, epoxy og fibermatter får du hos båtforhandlere, eller rett og slett på Biltema. Om du ikke tør å reparere selv, kan du ta kontakt med oss, eller spørre en erfaren venn til råds 😊

 

Når du har sjekket over kajakkens grove trekk og forsikret deg om at alt er fint, er det tid for å gå videre til utrustning. Start med å sjekke ror eller senkekjøl, med alle relaterte funksjoner. Sjekk heving og senking, og sjekk om det er noen tråhet noen veg i systemet. Smør bevegelige deler! Skinnene som fotstøtte/pedal justeres på må renses for sand, og smøres med silikon. Dette kan også gjentas flere ganger gjennom sesongen. Sjekk rorliner/tau til senkekjøl, og forsikre deg om at det ikke er flisete. Sjekk om det er vann i slangene som tau og wire løper i, og om det eventuelt kan være noen frostskader i forbindelse med dette. Sjekk selve rorbladet, rorhuset og innfesting av tau og wire. Samme med senkekjøl. Finner du noen avvik i styringssystemet, er dette viktig å fikse før padling. Vi har alt du trenger!

Det neste naturlige å sjekke, er dekksrigg. Sjekk tau og strikk, og skift det om det er morkent eller slitent. Sjekk også dekksbrakettene som holder liner og strikk fast. De kan virke uviktige, men i en redningssituasjon kan de faktisk være livsviktige. Lukene spiller også en viktig rolle! Sjekk at de er stramme nok, og at de ikke har sprekker i gummien. Rengjør lukekanten og alle kontaktflater, og smør om den er trå å få på. Luker som lekker veldig byttes! Lukene spiller en viktig rolle den gangen du trenger å bruke kajakken som flyteelement. Vi har alt av utstyr til dekksrigg på lager, samt luker i de fleste vanlige størrelser.

Det neste på lista, er å sjekke annet viktig utstyr. Sjekk åren for skader, sørg for at strikken i spruttrekket er hel og at bekledningen er som det skal.

Siste finish

Nå har du sjekka kajakken eller kanoen for skade, du har byttet ut det som måtte byttes, smørt bevegelige deler med silikonspray og sørget for at alt fungerer som det skal. Men det er en ting til du kan gjøre, og spesielt om du padler komposittkajakk! Sett på kjøltape! Kjøltapen brukes for å beskytte kjølen mot steiner og lette dunk. Den kan langt på veg spare deg lappejobben på gelcoaten neste år. Vi fører KeelEazy kjøltape, som både er sterk og enkel  legge på. Lær hvordan i videoen under!