Rask levering!
Til kassen
Totalt: 0

Meny

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-
Rask levering! | Fri frakt over 2000,- (Gjelder ikke spesialgods som årer, kano, kajakk og SUP)

Test av Stellar S18R og S18S

TEST STELLAR S18R OG S18S (Bladet padling )

 

PADLING tester attenfoterne S18R og S18S fra Stellar

Like, -men dog så ulike

Vil du sitte komfortabelt under spruttrekket i din fitnesskajakk, eller fristes du av en åpen surfski i vær og vind?  -Vi har sammenlignet to kajakker med identiske skrog og diametralt  forskjellige sittebrønner.

Tekst og foto: Jan Fjelde

Annentester: Halvor Sverkeli

Den kinesiske kajakkprodusenten Stellar har mange flotte kajakker på programmet. Vi snakker om lette og stive konstruksjoner i vakuumstøpt kompositt. Testen tar utgangspunkt i en surfski og en turkajakk med samme lettdrevne skrog. Forholdet mellom fart og stabilitet er etter vår mening på nivå med de aller beste kajakkene i klassen. Surfskien har en kompromissløs tilnærming mot fitness, lek og moro. Enkelte havpadlere vil trolig oppfatte den som en ren treningsmaskin, -helt til de praktiske lasterommene studeres. Den tradisjonelt riggede S18R har et identisk fartspotensial, men tilbyr lunere komfort og enda større lasteplass.

 

For hvem

Begge versjonene er fitnesskajakker beregnet for innaskjærs kystmiljø. De er tiltenkt alt fra stille vann til friske forhold der det kan surfes. Båtene er etter vår mening et supert alternativ for dem som ønsker å dra nytte av skrogenes gode fartsegenskaper. Selvsagt kommer slike kreasjoner best til sin rett i hendene på utøvere som har utviklet en effektiv padleteknikk. For mange vil wingåren være det mest naturlige valget siden fart står i fokus. Ferske padlere med den «riktige» innstillingen må gjerne ta en liten utfordring, for kajakkene har en sekundærstabilitet og sluttstivhet som inngir tillit.

Flott finish

Testeksemplarene har en flott og gjennomført finish. Attenfoterne som vi har hatt til disposisjon er av typen Advantage. De er gjort enda lettere og stivere enn basisversjonen Sport. Utgavene er fremstilt i en glassfibersandwich der det er støpt inn coremat. Vekten, som på begge er under atten kilo, kan sammenlignes med lignende båter fremstilt i carbonkompositt. Lav vekt gir kvikk respons og er i tillegg et stort pluss når fartøyet skal løftes opp og ned fra biltaket. Bortsett fra surfskiens brattere hekk, er skrogene like som to dråper vann. Sidene er buet og overgangen til bunnen er helt sømløs. Men unntak av en beskjeden utflating langs kjøllinjen, har resten av bunnen en tydelig rund karakter. Kjøllinjen har markert spring(rocker) og ender opp i en rund baug. Vi vet fra før at mye rocker i kjølen borger for en effektiv styrerespons.

Ulv i fåreklær

Den overbygde S18R fremstår som en slags ulv i fåreklær. Ganske lite ved det pene og harmløse designet vitner om at vi har å gjøre med en godt over gjennomsnittlig rask båt. Sammenføyningen mellom skrog og dekk er dekket av en perfekt integrert pyntelist. Stevnene er forsynt med hvert sitt løftehåndtak. Fremdekket har gode sikkerhetsliner som følger kajakkens innsving for årens isett. Like foran sittebrønnen faller liner og strikk sammen i et tettere mønster enn hva vi gjerne er vant til. Festemulighetene for et båtsportkart blir riktignok ikke helt optimale, men ellers ser jeg ikke noen ulemper ved riggingen. Åren kan settes tett, uten at den knaller borti hverken liner, strikk eller fittings. Alle dekksfester er pent nedsenket både foran og bak.

Tilgangen til fremre lasterom skjer gjennom en oval luke på 8 x 10 tommer. Lokket er fremstilt i en forholdsvis stiv plast/gummiblanding og er sikret med en line. Lokket sitter tett og godt over rammen. Det kreves derfor en fast og bestemt bevegelse når det skal løsnes. Ved å bruke korrekt teknikk, smetter det til gjengjeld nesten på plass av seg selv. Lukechassiset er limt til dekket og dreneringen rundt rammen er god. Strikk på tvers foran luken gir feste for en reserveåre. Siden båten ikke har noen dayhatch på bakdekket, savner jeg en dagluke i forkant av cockpitsargen. Akterdekkets layout er pen og praktisk. Vi finner det som forventes av strikk og sikkerhetsliner. Fabrikken har støpt inn et lite stålemne slik at kajakken kan sikres med kjetting og lås. -En god detalj som burde vært standard på alle kajakker!Her bak er det også festemuligheter for en delt reserveåre. Den bakre ovale luken er på alle måter identisk med utgaven på fremdekket. Roret, som er fjærbelastet i fartsretningen, kommer fra velrenomerte SmartTrack.

Praktiske detaljer

Cockpitåpningen på R-versjonen (Race) befinner seg i det størrelsesmessige mellomsjiktet med sine 81 x 43 centimeter. Pedalene, som også kommer fra SmartTrack, er sidemonterte og skinnene er fri for gjennomgående skruer i skrogsidene. Rent personlig har jeg alltid regnet slikt som et ekstra kvalitetsstempel. Forlengelsesarmer gjør at pedalenes avstand kan reguleres underveis. Båten kan også leveres med surfskiens stående pedaler. Produsenten har tatt seg bryet med å lime på plass en hælbeskytter i form av et kvadratisk neoprenestykke. At konstruktørene har sans for små detaljer gjenspeiler seg også via det smarte festet for drikkeflasken i forkant av setet. Sittebrønnens integrerte knestøtter stikker ikke ut som vinger fra sargen, men er integrert i dekkets underside. Dermed vil de ikke kunne hindre et godt fraspark ved aktiv padling. Knestøttenes polstring går fra undersiden av dekket og et stykke ned langs skrogsidene. Det er mulig å oppnå tilstrekkelig kontakt til at båten blir enkel å rulle. For solopadlere som ikke behersker rullen, gir liner og strikk fundament for åreposeredning. Cowboyredning er derimot ikke alltid like populært på kajakker med ror. Øvelsen bør i så fall læres inn og utføres fra siden.

Setet er glatt og mangler polstring. Av komforthensyn tilhører jeg dem som i det lange løp setter pris på polstrede seter. På den annen side hindrer enhver form for friksjonsunderlag optimal rotasjon av torso. Derfor er det hevet over enhver tvil at glatte sits, som her, er det optimale ved hard trening og konkurranser. Passformen er anatomisk og sittekomforten er god. Ryggstøtten oppfattes som gunstig i sin form og plassering, da den gir support, uten å være til nevneverdig hinder ved aktiv padling.

Entres på tvers

Surfskien Stellar S18S har friske linjer og et design som skaper forventninger. Sittebrønnen mangler som tidligere antydet enhver likhet med den andre testkandidaten. Fremre dekk er høyere og har en profil som sikrer meget god avrenning. Med unntak av løftehåndtaket, er det i typisk fitnessånd fritt for liner og strikk. En eldgammel «dresskode»  mer enn antyder at typiske treningskajakker skal være tilnærmet like clean som en konkurransebåt. Akterdekket har strikk i et x-mønster like bak sittebrønnen. Dersom strikkenes mønster vendes nitti grader, og festene flyttes nærmere luken og sittebrønnen, vil det føre til at åren får et mer stabilt fundament ved en åreposeredning. En surfski skal fortrinnsvis re-entres ved at man legger seg på tvers over sittebrønnen. Deretter slenges den ene foten over til andre siden før padleren glir ned i sitsen. Åreposen ble nevnt da det aldri er bortkastet å kunne beherske flere selvredningsteknikker. Cowboyredning er derimot ikke alltid like velegnet på en surfski. Ikke helt sjelden har de tynne akterdekk for å spare vekt. S18S har riktignok en solid vertikal forsterkning som forbinder dørk, rygg på sits og fremste del av akterdekket. Båttypens mangel på sikkerhetsliner gjør uansett en slik kryping mer krevende. Akterluken har samme lokk som R-versjonen. Kajakkens totale volum i lasterommene overrasker ved å kunne sluke det mest nødvendige for en overnatting. Helt akter finner vi et løftehåndtak, og et mannlokk som dekker roraksling og svingarm. Mannlokket kunne med fordel vært sikret med en tynn line.

Eksponeres for vær

Surfskis har fartsfylte linjer og åpen sittebrønn. Hele kroppen eksponeres for vær og vind, og det er ikke mulig å spenne seg fast slik at båten kan rulles. Sammenlignet med den overbygde utgaven (S18R), er sitteposisjonen flyttet ti centimeter lenger bak. Rent teoretisk bør båten derfor få en litt annen trim. GPSen viste likevel ingen forskjeller i kajakkenes fartspotensial. Vi har også målt oss til at surfskiens sitteposisjon er høyere. På sedvanlig vis tar  innredningen utgangspunkt i en integrert innerliner. Helt øverst har fabrikken montert et effektivt lensepunkt. Kajakkens hulrom kan enkelt og effektivt tømmes for vann og kondens. Lastrommet foran pedalene nås gjennom en sekstoms luke.

Selv om det er innstøpt et avstivende skott midt under dekket, er lasteplassen her fremme langt større enn forventet.

De stående pedalene leveres med profesjonelle racingreimer. Styrelinene er selvjusterende og pedalene kan føres frem -og tilbake ved å løsne tre kraftige klemmer. Som en smart detalj kan selve pedalskinnene skrus løs og flyttes betydelig lengre bakover. Det medfører at både ungdom og kortvokste gis anledning til å padle båten. Dørken er selvlensende via en vakuumventil. Drenéringshullet er forsynt med en sikret plugg som anvendes dersom det ønskes en tett båt. Om pluggen dras ut, suges vannet ut når farten overstiger tre – fire knop. Siden denne surfskien går veldig tørt, valgte vi stort sett å padle med pluggen på plass. I forkant av den integrerte sitsen finner vi både strikkfeste for vannflaske og et innstøpt låsepunkt i syrefast stål. Selve sitsen og ryggstøtten er heltintegrert. Passformen er god og kontakten til skroget er fin. Ryggstøtten er såpass skrå at det blir mulig å lene seg bakover for å trimme båten under en surf.

Byr på utfordringer

I likhet med andre surfskis krever ombord -og ilandstigning spesielle teknikker. Føttene kan ikke settes tett inntil setet. Derfor vil den påfølgende opplevelsen av å falle bakover mot sitsen utvilsomt føles uvant i begynnelsen. Her er det heller ingen tradisjonell cockpitramme å holde seg fast i, så det blir å knipe tak i de tykke sittebrønnssidene. Ilandstigning ved brygger krever også lett omarbeidete teknikker.

Forskjellig stabilitet

Surfskiens høyere sitteposisjon gjør at primærstabiliteten blir en tanke redusert i forhold til den overbygde S18R. Padlere med erfaring fra turracere vil utvilsomt la seg begeistre av testutgavenes krengningsmønster. Vurdert som fitnesskajakker, har begge båtene stabiltetsparameter som befinner seg over middels. Forklart i normale termer betyr det at selv ferske padlere med rimelig sikkerhet kjapt vil bli kunne gjøre seg til venns med R-utgaven på rolige dager. Surfskien er noe bedre egnet til å skille den ferske klinten fra hveten. Selv om krengningsmønsteret fremdeles er av en forholdsvis snill karakter, setter den en anelse høyere krav til padlernes balanse. Potensielle kjøpere bør sjekke ut hvilke av kajakkene som befinner seg innenfor ens egen komfortsone. Trolig vil de aller fleste oppfatte begge som mer stabil enn på forhånd antatt. Sekundærstabiliteten er overraskende høy på begge båtene. Et endelig punktum settes ved en sluttstivhet som imponerer. Normalt erfarne padlere kan helt uproblematisk sitte på ripen, med føttene dinglende i vannet, og vugge surfskien frem og tilbake. Her stritter skroget imot så det virkelig kjennes! S18R kan rent teknisk kantes minst like brutalt siden den har en lavere sitteposisjon. Øvelsen vil i praksis dog ikke kunne utføres likt, da nedre del av kroppen vil være plassert under både dekk og spruttrekk.

Responderer godt

I likhet med forrige test av båter fra Stellar ( 2010), har vi å gjøre med eksemplarer som har gledelig lav vekt i forhold til skrogvolum og størrelse. Selv om det selvsagt er en illusjon, gjør bunnfasongen at padleren på en måte får følelsen av at kajakkene legger seg oppå vannet og planer når det tiløres mye kraft på åren. Responsen er nemlig svært god i fartsretningen. Målingene avslører at vi har med to meget raske og lettdrevne skrog å gjøre. Gjennomsnittsfart plasserte seg på 5,1 knop. Simulert  trenings/konkurransefart havnet på hele 5,5 knop (10,2 kilometer i timen). På helt flatt vann, uten strøm, viste GPSen en «peak» på 6,9 knop. Det ble brukt en Kajner4 wingåre på 220 centimeter under forsøkene. Dyktige padlere med særlig god teknikk vil utvilsomt klare få det fartsglade skroget til å yte enda mer.

Beregnet for ror

Begge båtene har ror som griper godt i vannet. Det aktermonterte roret på S18R kan heves 180 grader. Med bladet ute av vannet er kantingsresponsen dårlig. En tilhørende svak retningsstabilitet beviser til fulle at skroget er designet for at det skal styres ved hjelp av pedaler og ror, og ikke med hoften og carving. Derfor må heller ikke kommentaren oppfattes som kritikk fra vår side. Surfskiens underliggende racingror har spesielt god virkningsgrad. Båten kan i tillegg leveres med et såkalt siv-ror eller med samme hekkmonterte utgave fra SmartTrack som vi finner på R-utgaven. Selv om underliggende ror foretrekkes i racing, kreves det ekstra oppmerksomhet over grunner og når kajakken skal på land. Husk også at surfskien har en utstikkende vacuumventil midt under båten. Den er riktignok laget i tykk og solid carbonkompositt, men padleren bør ha den i tankene ved håndtering på land.

Lite påvirket

Sjøegenskapene ble den ene testdagen utfordret i området mellom Tyssøy og Sotra. Nordavinden på omtrent ti sekundmeter pisket opp sjø som gikk hvit. Rett mot vinden går Stellars to attenfotere med en autoritær langskips stabilitet. Baugen beveger seg knapt i vertikalplanet samtidig som de møtende sjøene pent blir ført til side. Båtene går   tørt og jeg opplevde ytterst sjelden at det kom vann over dekk. Med sjøer og vind inn fra siden bærer skrogene preg av å ha en rund overgang mellom sider og bunn. Når båtens bevegelser begynner å sitte i ryggmargen, synes primærstabiliteten å være overraskende lite påvirket av ugunstige forhold. Om bord i surfskien medfører forskipets gode design at de største sideveis bølgene først treffer meg ved lår og hofter. Passformen i setet er veldig tight og god og derfor kommer det lite vann ned via dette og ned i sittebrønnen. Istedenfor å jevnlig slå over cockpitkanten og renne ned på dørken, streifer større bølger hoftene og forsvinner deretter over akterdekket. Noe vann kommer selvsagt om bord under friske forhold. Selvlensingen tar seg ubekymret av oppgaven når pluggen i dørken dras ut. Skrogfasongen gir gode surfegenskaper. Her opplever jeg testeksemplarene som svært konkurransedyktige i forhold til andre båter på atten fot. Surfskien imponerer ved å ha et ekstra godt tak i vannet når naturkreftene kommer bakfra.

«Tatt av vinden»

Begge båtene har beskjedent vindfang under padling. Gode og effektive ror har hele tiden kontroll på situasjonen selv om det skulle blåse kraftig. Om padleren havner i vannet, bør man ha tatt visse forholdsregler. Konstruksjonene er uvanlig lette i forhold til størrelsen. Derfor flyter de i ulastet modus høyt på vannet. Surfskien er mest utsatt for å drive avgårde, for i motsetning til R-versjonen, vil den i praksis aldri kunne bli fylt særlig opp med vann. Av ren nysgjerrighet, forberedte jeg et hendelsesforløp i beskjedne seks sekundmeters vind. -Mann over bord som mister taket i surfskien! Den tomme båten fløt som en kork og drev vekk fra meg fortere enn jeg kunne svømme. Jeg hadde i forkant gardert meg ved å feste en innkortet taueline mellom meg selv og det innstøpte låsepunktet foran sitsen. Åren var i tillegg utstyrt med åresnor. Dermed var jeg om bord igjen etter kort tid. Noen forhandlere kan levere spesialdesignede surfski-leash som man fester rundt ankelen.

Motstandere av sikring

 Selv om vi er midt i en kajakktest, og ikke i et velegnet forum, ønsker jeg å stille et betimelig spørsmål.: -Er det uklokt å benytte seg av en livline på noen meter mellom seg selv og båten, eller bør man ta sjansen på at man ved et uhell hele tiden klarer å holde et godt tak i fartøyet(her:en surfski)? Selv anbefaler jeg at man alltid tenker konsekvenser i forhold til padlingen man har tenkt å bedrive. -Bør noe sikres? I så fall hva, og hvorfor? Spørsmålene stilles siden jeg faktisk sitter med følelsen av at det i visse padlemiljøer hersker en prinsipiell motstand mot både livliner og årestrikk. «-De kan vikle seg rundt halsen og ta livet av deg.» Javel?... -Hva gjør man dersom man i sterk vind mister båten, åren eller begge deler? Herved gir jeg både leserne ,og padleklubber som eventuelt føler seg truffet, noe å tenke på.

Second opinion fra Halvard Sverkeli

Jeg er 51 år og 195 cm høy. Har padlet i femten år og eier selv en Skim Distance og en Nordnes turracer.

Den overbygde S18R har stabilitetsparametre som umiddelbart sitter i kroppen. Primærstabiliteten er veldig lik min egen Skim. Her oppstår det både fortrolighet og trygghetsfølelse fra første sekund. Surfskien har til sammenligning en lavere primærstabilitet. Forskjellen er slett ikke stor, men den er til stede når man går direkte fra båt til båt. Surfskiens åpne sittebrønn gir meg en ny og annerledes følelse. At farten på begge kajakkene ligger over 4,5 knop når jeg knapt bruker krefter, er også nytt for meg. S18R er like lettdrevet som Skim´en min. Med full kraft på wingåren, viste GPSen flere ganger tett oppunder syv knop. Kajakkenes fartsegenskaper i motvind er særlig imponerende. Sittekomforten i S18R tiltaler meg veldig. Alt stemmer til minste detalj. Avstanden til pedalene på surfskien er derimot helt i grenseland for mine lange bein. Den opplevde kvaliteten på kajakkene er høy. Lav vekt er et stort pluss for fitnesspadleren. Å velge én båt av disse to er ikke enkelt, men jeg tenker nok at jeg ville anbefalt S18R til en førstegangskjøper. Prøvepadling anbefales.

Konklusjon

Stellars idé om å designe to båter rundt samme skrog er god, særlig når det dreier seg om  såpass vellykkede konstruksjoner som i gjeldende tilfelle. Sjøegenskapene er sportslige og dynamiske. I hvit sjø skader det ikke med litt erfaring. Båtene betaler tilbake med mye fart og spenning. Den høye sekundærstabiliteten imponerer når det kantes bratt. Kajakkene er stive og lette og rent teknisk har vi kun bagateller å sette fingeren på. Kritikken begrenser seg til pirk som savn av en frontmontert dagluke på S18R og manglende sikring av surfskiens mannlokk. Vi følte ingen glede da båtene etter noen uker ble levert tilbake til forhandleren. -Det forteller sitt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Tekniske data.

Lengde                   :  550cm

Bredde                    :  53,3cm

Cockpit på S18S     :  81 x 43cm

Lastekapasistet        : 145 kilo

Padlers vekt             :  65 – 120 kilo

Vekt, utført i butikk: S18R : 17,8 kilo.

                                  S18S : 16,3 kilo             :

       :

Pris fra (Sport)           : 15.990,-

Pris  Advance            : Kr. 19.990,-

Utlånt av Padlespesialisten, Arendal

www.padlespesialisten.no