Rask levering!
Til kassen
Totalt: 0

Meny

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-
Rask levering! | Fri frakt over 2000,- (Gjelder ikke spesialgods som årer, kano, kajakk og SUP)

Test av Stellar S16 og S18

Stellar 16 og 18 [Test av bladet Padling]

 

Tekst og foto: Jan Fjelde

Disse to fullvoksne kajakkene er uten tvil de aller letteste jeg hittil har hatt befatning med i denne prisklassen. Lav vekt er av stor betydning når kajakken skal løftes opp på biltaket. –Men, hvordan fungerer testeksemplarene på sjøen?

 

Kinesiskbygde Stellar har mange fine kvaliteter. Det kan se ut som fabrikken har vært bevisst på selve vektproblematikken. De fleste produsenter klarer å støpe en tung og solid glassfiberkajakk, men det er langt mer krevende å fremstille en lettvekter som er solid der det er nødvendig. Stellar er produsert i glassfiber/coremat-sandwich. Coremat er fremstilt av polyesterfibre og har en lett gjenkjennelig bikubestruktur. Egenvekten er betraktelig lavere enn glassfibervev. Matten trenger dessuten minimalt med lim, i dette tilfellet epoxy, for å bli mettet. Når matten bakes inn i støpen, blir laminatet tilført ekstra stivhet og styrke.

 

 

 

Et skarpt forskip, sammen med flat bunn, gir et lettdrevet skrog.

Legg merke til de myke kurvene på testbåtene. De fleste overflater er konvekse. Fasongen gjør skrog og dekk langt stivere enn om overflaten var mindre krummet. Avanserte dataprogram er tatt i bruk for å beregne båtenes totale styrke. Pluggen(som støpeformen lages av) er frest ut av en CNC-styrt robot. Når skroget støpes i en helt jevn form, blir den ytre finishen tilsvarende lytefri.

 

Dekket er pent utformet og helt tradisjonelt rigget. Fester for strikk og sikkerhetsliner er nedsenket. Ingen tilfeldige detaljer bryter opp i det estetiske mønsteret.  Strikkene er dandert i tradisjonelle kryss foran og bak. Her er alt veldig ordentlig, uten at produsenten har tydd til ekstra ”garnityr”. Fremre og bakre dekk er utstyrt med hver sin ovale luke. Disse egenproduserte lokkene tetter fullstendig mot overskyllende sjøer. Selv etter lengre tids spyling med vannslange, passerte ikke så mye som en dråpe mellom lokk og chassis! Ingen av båtene ble snudd opp-ned i vannet, eller rullet. Kajakkene er utstyrt med alminnelige løftehåndtak foran og bak.

 

 

Setet er uten polstring. Vi finner feste for flaske i forkant. Ryggstøtten er plassert langt bak.

 

Rene konfekten

Selv om det skiller to fot på lengden, har begge testeksemplarene tilnærmet samme skrogform. Høy stabilitet og god hydrodynamikk har stått i fokus. Kjølen er forholdsvis strak og bunnfasongen går mot det flate ved båtens senter (under sittebrønnen). Bredden i vannlinjen er gjort størst mulig, og overgangen mot skrogsidene er tydelig avrundet. Selv om stevnene er begunstiget med mye bæring, er baugens underdel likevel overraskende skarp. En slik form gir glimrende fart på flatt vann. Primærstabiliteten er høy, men den preges av et snevert arbeidsområde. Totalstabiliteten domineres av sekundærstabilitet med et uvanlig tidlig innslagspunkt. Litt malerisk forklart (og karikert) begynner kajakken nesten å stritte imot før krengningsprøvene har startet. Sluttstivheten (siste stabilitetspunkt før kajakker tar overbalanse) er meget høy på begge eksemplarene.

 

Den positive stabilitetskarakteristikken vil trolig tolkes som rene konfekten for mange av dem som ennå ikke har våget å innta et kajakksete. Alle debutanter vil riktignok føle båttypens bevegelser som uvante. Testeksemplarene er såpass stødige at de aller fleste vil få følelsen av kontroll. Selvsagt finnes det utgaver med enda høyere stabilitet. Da beveger vi oss inn i rekreasjonssegmentet. Slike båter egner seg ikke like godt til lengre turer. Stellar kombinerer fart og stabilitet på en flott måte. Her kan det padles langt uten at man blir utslitt.

 

 

Pedalene kan reguleres om bord. Gummimatten på dørken er en praktisk detalj.

Beregnet for ror

Konstruktøren har ikke prøvd å lage et skrog som skal underholde padleren i form av skarp carvingrespons (kanting av skroget). Her styres farkosten ved hjelp av pedaler og ror. De selvjusterende pedalene er basert på Smart-Track-prinsippet. Nedre del sikrer et godt fraspark og øverste del betjener roret. Pedalavstanden kan reguleres om bord. De flyttes ved hjelp av en lang forlengelsesarm som kan låses i mange trinn. Betjeningskomforten er god og pedalenes bevegelser er myke og behagelige. Styrevaieren er beskyttet av en tynn krympestrømpe. Dekksgjennomføringene har fóringer med styrespor. Vaieren er koblet til et ror av Navigator-typen. Det kan dras opp og legges over dekk. Rorbladet glir gjennom en sleide av kunststoff.  Siden bladet er langt og tar godt i vannet, er styreegenskapene gode. Rorbladets egenvekt, i kombinasjon med sleidens utforming, gjør at det enkelt returnerer til loddrett posisjon om det skulle støte på noe. Det beholder til og med sin loddrette posisjon når det surfes i åtte knop.

 

Cockpitåpningen er veldimensjonert. De polstrede lårstøttene er ført innunder sargen og stjeler dermed ingen verdifull plass. Når setet i tillegg er plassert langt bak i sittebrønnen, blir ombordstigningen veldig enkel og ukomplisert. Som en artig detalj, har setet strikkfeste for vannflaske i forkant. Selve sitteoverflaten er støpt i glassfiberkompositt og mangler polstring. Ryggstøtten er plassert kun få centimeter fra bakkant av sargen. Sittebrønnen utnyttes maksimalt og gir fine plassforhold. Noen vil umiddelbart hevde at rulleegenskapene har blitt ofret. Vel, sett fra mitt ståsted bryr rulletilhengere seg minimalt om båter av denne typen. Jeg er dessuten av den mening at det er mikroskopisk sammenheng mellom rullevennlighet og gode padleegenskaper. Det blir som om Landroverklubben skulle kritisere Ford Fiesta for sine manglende terrengegenskaper.

 

 

De egenproduserte lukene er helt tette. Chassiset er støpt fast i dekket.

 

Veldig lettpadlet

Båtenes forholdsvis flate bunnkonstruksjon gjør at de mest korrekt bør defineres som skjærgårdskajakker. Nå er de riktignok i besittelse av alle detaljene som kreves for at de faller inn under benevnelsen havkajakk. Å ha en Stellar i bakhodet ved en eventuell ekspedisjonsplanlegging, blir uansett å strekke strikken vel langt. De fleste av oss ferdes i beskyttet farvann, og dette er en perfekt arena for testeksemplarene.

 

Arendals Kajakklubb fungerte som base på testdagen. Stellar 18 skulle til pers først. På vei mot øyen Mærdø sladret GPSen om at jeg hadde med et lettdrevet skrog å gjøre. Uten på noen måte å anstrenge meg, holdt jeg jevn transportfart på 4,15 knop. Gjennomsnittsfarten, ved litt mer kraft på åren, stabiliserte seg på 4,65 knop. Toppfarten opphørte ved 6,4 knop. Lang vannlinje og kjøl med lite rocker (spring), fører til fin langskipsstabilitet og gode fartsegenskaper. Møtende småbølger merkes knapt, da kajakken går rett igjennom dem. Selv om båten inviterer til innaskjærs padling, ble jeg fristet til å bli værende på utsiden av Mærdø en haltimes tid.

 

Hvordan fungerer så 18-foteren i pålandsvind fra havet og i bølger på omtrent en meter? Større sjøer møtes uten spesiell dramatikk, men bunnfasongen gjør at nedslagene fra bølgetoppene blir forholdsvis harde. Et voluminøst forskip hindrer båten i å dyppe ”nesen” altfor dypt når man klatrer mot neste bølgetopp. Noen sjøer når periodevis fremre luke, men god avrenning holder spruttrekket forholdsvis tørt. Selv om roret er av en enkel mekanisk konstruksjon, gleder jeg meg over den gode virkningsgraden. Det er kun på raske surfer at pedalene må brukes aktivt. Ellers er retningsstabiliteten veldig bra. Når større bølger kommer inn fra siden, blir kajakken en tanke stiv i bevegelsene. Rytmen domineres av en proaktiv sekundærstabilitet. Den ligger litt i forkant av situasjonen og nærmest demonstrerer sin høye virkningsgrad.

 

 

 

Bakdekket er pent og tradisjonelt rigget.

 

På grunn av det store volumet under selve vannlinjen, bør kajakken lastes enda mer ned ved padling i litt stor sjø. Observasjonene forteller meg at mye vil falle på plass dersom skroget presses lenger ned i vannet. Bruk av tung ballast nær kjølen frarådes på kajakker som fra før har betryggende stabilitet. Naturlige rullende bevegelser blir bremset kraftig og kajakken vil søke en altfor hurtig retur til sitt nullpunkt. Gangen kan derfor bli rykkete og stakkato. Riktig plassert turoppakning, i kombinasjon med en tyngre padler, vil derimot gjøre underverker under slike forhold. På flatt vann oppleves min kroppsvekt desto mer som helt ideell. Siden kajakken flyter høyt og fint, befinner vannmotstanden seg på et lavt nivå.

 

Volummodellen

Noen timer seinere samme dag ble Stellar 16 satt på prøve. Sekstenfoteren er, med unntak av lengden, tilsynelatende på en prikk lik den største. Sittebrønnen er en tro kopi og bredden har minimale avvik. Derfor vil jeg i hovedsak prøve å beskrive forskjellene mellom de to versjonene. Med utgangspunkt fra samme kajakklubb, var destinasjonen denne gang satt til Lille Torungen. Den beskjedne fyrholmen ligger sørøst av Mærdø. Været var som tidligere på dagen; lett bris i sundet sør for Tromøya og cirka 8-9 sekundmeter vind ved de ytterste holmene. Bølgehøyden ble estimert til omtrent én meter. Kajakken har mindre bæring enn storebror og det er litt målbart på farten med undertegnede om bord. To av fartstestene ble utført på innsiden av Hisøya, der det var vindstille.

 

 

 

Roret kan dras opp på dekket.

 

Gjennomsnittsfarten ble målt til 4,5 knop og toppfarten stagnerte ved 6,0 knop. Behagelig turfart ut gjennom sundet stabiliserte seg på 3,95 knop. På utsiden av Lille Torungen ble de raskest surfene klokket til 7,7 knop. Skroget har potensial for høyere fart, men da bør padleren ha en lavere kroppsvekt enn mine 94 kilo. Uten å ha sett produsenten i kortene, vil jeg tippe at ideel padlervekt for 16-foteren befinner seg mellom 50 og 80 kilo. Den bærer med letthet personer på rundt 100 kilo, men da vil det uansett føles mer riktig å satse på den største utgaven.

 

Selv om det mindre voluminøse skroget ligger noe dypere i vannet med meg om bord, opplever jeg båten som både dynamisk og leken. Den er mindre bedagelig i bevegelsene enn 18-foteren og fremstår som mer ”spretten” og energisk. Svingdiameteren er kortere og rorresponsen virker mer direkte. I åpen sjø er langskipsstabilitet lavere enn på den største. Baugen beveger seg lettere og kvikkere i vertikalplanet. Båtene føles svært like med sjø inn fra siden, og krengningsmønsteret fremstår som helt identisk. Baugen viser større vilje til å klatre over møtende bølger. Derfor synes jeg samtidig at den tar mindre vann over dekk. Til gjengjeld slår baugen, med sine pendelaktige bevegelser, større mengder vann ut til siden. Dermed kan padleren risikere å få mer sprut i ansiktet i motvind.

 

 

 

Bærehåndtaket er av kofferttypen.

 

Selv om retningsstabiliteten må kunne kalles god, er den ikke like lokomotivaktig som storebroren. Det merkes spesielt når været kommer inn bakfra. På helt ubetydelig skrå surf må padleren hjelpe til med styretak for å hindre giring (ufrivillig kursavvik). Ror og pedaler samarbeider uansett veldig godt, så her dreier det seg mye om å synkronisere pedalbruken med båtens bevegelser. Rosinen i pølsen blir brakt til torgs når kajakkene skal løftes opp på biltaket. Opererer man mye aleine, med bil og båt, er disse to kajakker en sann drøm å løfte. Selv lettbygde padlere bør klare håndteringen på land, uten hjelp fra andre.

 

Konklusjon

Stellar har med seksten og attenfoteren, vist at de evner å tenke annerledes. Målet om å oppnå fornuftig skrogvekt er nådd med glans. Dersom ikke en kajakk skal utsettes for uvanlige belastninger, er lav vekt bare positivt. Enhver form for håndtering på land blir dessuten mye enklere. Selv om disse kajakkene primært er beregnet for innaskjærs bruk, makter de å få deg trygt i havn dersom det skulle bli mørke skyer på himmelen. Vannmotstanden i typisk turhastighet er behagelig lav. Derfor oppleves begge eksemplarene som veldig lettpadlet. Produsenten tilbyr, via de to testeksemplarene, skjærgårdskajakker for personer fra 50 til 130 kilo.

 

 

Lårstøtten er skjult under sargen/dekket. Her sees tydelig Coremat-strukturen.

 

Tekniske data

Stellar 16

Lengde                    : 495 cm.

Bredde                     :   56 cm.

Cockpit                    :  81 x 43 cm.

Lastekapasitet          :  140 kg.

Vekt   fra                 :  12,5 kg.

Vekt testet utg.         :  16,8 kg.

Pris testet utg.           : 14990,-

 

Stellar 18

Lengde                     : 550 cm.

Bredde                      :  54,7 cm.

Cockpit                    :  81 x 44 cm.

Lastekapasitet          :  160 kg.

Vekt fra                    : 13 kg.

Vekt testet utg.          : 17, 5 kg.

Pris testet utg.           : 15990,-

 

Norske forhandlere: Padlespesialisten i Arendal og Kristiansand.

                                  www.padlespesialisten.no

                                  Milslukern, Ullevål stadion

                                  www.milslukern.no